Zaostrené na home office: čo to je, ako sa k nemu možno dostať a s akými pravidlami treba rátať pri jeho zavedení

14.10.2021
zdieľaj
S príchodom pandémie koronavírusu sa náš svet v mnohom zmenil. Okrem obmedzení, týkajúcich sa využívania voľného času sme boli nútení zmeniť aj spôsob, akým každodenne pracujeme. Čoraz viac sme začali skloňovať pojem home office.

Umelci, freelanceri, zamestnanci zahraničných spoločností, malí podnikatelia a živnostníci… Títo ľudia boli zvyknutí vykonávať svoju prácu z domu dávno pred tým, než k tomu pandémia donútila tisíce ďalších, dovtedy v kancelárii pôsobiacich, pracovníkov. Ako to s čoraz populárnejším home office-om vlastne je? Ako ho definuje zákon, kedy je zamestnanec nútený pracovať takouto formou, aké má vyhody a nevýhody? To všetko sme pre vás zhrnuli v tomto článku. Okrem toho sme pridali aj tipy, ako i pri práci z domu zostať efektívny a úspešný. 

 

Časť prvá: home office, jeho (ne)výhody a zmeny v poslednom období

V tejto časti vám predstavíme všetko, čo by ste o home office mali vedieť.

 

Čo si vlastne predstaviť pod pojmom home office? 

Je home office synonymom pre domácku prácu? Popravde, aspoň podľa aktualizovaných informácií Národného inšpektorátu práce, nie. Home office by mal byť dočasný / nepravidelný spôsob vykonávania práce z domu, zatiaľ čo domácka práca je prácou, ktorá sa nevykonáva na nijakom riadne stanovenom pracovisku. V praxi sa však tento výraz bežne používa i na označenie práce, trvalo vykonávanej z prostredia domova. Veď predsa, doslovným prekladom tiež prídeme len k „domácej kancelárii”.

 

pracovný kolektív spolupracuje za stolom v rúškach na tvárach
Kancelária predstavovala v prvých vlnách pandémie pre mnohých riziko.

 

Štát upresnil podmienky a definíciu až v súvislosti s pandémiou. Na počiatku boli nariadenia vlády – home office sa javil ako skvelá možnosť ochrany pracovníkov

„Domácka práca a telepráca v súlade s § 52 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení (ďalej „zákonník práce“) sú práce, ktoré vykonáva zamestnanec pre zamestnávateľa za podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste (domácka práca) resp. práca podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste s použitím informačných technológií (telepráca) v pracovnom čase, ktorý si zamestnanec najčastejšie sám rozvrhuje. Práca formou home office je práca vykonávaná príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva v súlade s pracovnou zmluvou a popisom pracovného miesta to umožňuje (§ 52 ods. 5 zákonníka práce),” píše sa v aktualizácii na webe Inšpektorátu práce.

 

Oficiálne riešenie mnohých podnikov počas koronakrízy: povinný home office a dohoda o home office

Mnoho zamestnávateľov teda automaticky prešlo do režimu práce z domu, povinnej pre všetkých zamestnancov, ktorým to ich pracovná náplň umožňuje. Je však potrebné podotknúť, že táto zmena sa odvíja od dohody a súhlasu na oboch stranách. To znamená, že zamestnávateľ nemôže zamestnancovi domácku prácu alebo teleprácu nariadiť v prípade, že samotný zamestnanec s takouto zmenou nesúhlasí. Rovnako to platí aj v opačnom prípade – zamestnancovi nie je umožnené, aby sám rozhodoval, kde bude vykonávať svoju prácu. Výnimku tvoria osobitné ustanovenia Zákonníka práce, platné v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Všetky úpravy týkajúce sa miesta výkonu pracovnej činnosti musia byť obsiahnuté v platnej dohode. Na výkon domáckej práce a telepráce sa teda vyžaduje spísanie oficiálnej dohody medzi oboma stranami, ktorá bude obsiahnutá v pracovnej zmluve. Pozrite sa, ako by takáto dohoda mala vyzerať:

Dohoda o home office (vzor) –  nájdete na konci článku.

 

žena sedí na posteli s laptopom a hľadí von oknom
Mnohých zamestnancov zasiahol prechod na home office nepripravených.

 

Aké má home office výhody?

Posunutý budíček, žiadne ranné či poobedné zápchy ani zvedavý šéf, spoza ramena sledujúci vašu prácu. Netreba sa trápiť s mejkapom, občas ani výberom oblečenia, veď tepláky či pyžamové nohavice pod stolom nevidno. To je sen, pomyslia si mnohí. Nuž, v krátkodobom horizonte je to iste príjemná zmena. Takúto formu práce tiež dokážu oceniť introverti a veľmi disciplinovaní ľudia, pre väčšinovú populáciu sa však dlhodobá práca z domu stane utrpením.

 

Naozaj sú tu aj nevýhody?

Práca nie je len práca. Je to každodenná cesta do nej a z nej, medzi poschodiami a kancláriami, na obed... Je to motivácia k dodržaniu časových harmonogramov, socializáciazmena prostrediazlepšovanie imunity pri čakaní na zastávke v daždi či osobného rozhľadu pri počúvaní rádia v zápche. Je to zdieľanie tipov na filmy, prijímanie komplimentov na outfit, riešenie konfliktných situácií, podpora lokálnej kaviarne či pekárne, smiech v kuchynke, zdieľané starosti i sprisahanecké žmurknutia za chrbtom šéfa. Je to milión drobností, ktoré vám na prvú nenapadnú, alebo máte pocit, že by vám nechýbali. Časom si však čoraz viac uvedomujete dopad ich absencie.

 

Ako ideálna sa javí kombinácia 

Jeden či dva dni práce z domu, vyvážené zvyškom času stráveného na pracovisku sa pre mnohých javia ako dokonalý systém harmónie. Čoraz viac zamestnávateľov poskytuje možnosť práce z domu aspoň dvakrát mesačne či raz týždenne. Pandémia nás však učí, že nie vždy si môžeme vyberať. Ako sa teda k (ne)príjemnej a náhlej zmene pracoviska postaviť zodpovedne?      

 

kolegovia diskutujú v spoločných priestoroch firmy
Home office v zmysle nedostatočnej socializácie predstavuje problém.

 

Časť druhá: pracovné podmienky a vplyv na zamestnanca

V tejto časti vám predstavíme, ako z domu pracovať čo najefektívnejšie.

 

Keď už ste nútení pracovať z domu, stanovte si pravidlá home office a zásady, ktorých sa budete držať

Ako vždy a vo všetkom, i v prípade home office-u platí, že správne nastavený systém, zásady a pravidlá môžu v dlhodobom horizonte prispieť k eliminácii stresu, prokrastinácie ale i, naopak, prepracovania. Tu sú tie, o ktorých zavedení by ste určite mali uvažovať:


1. Ako zariadiť kanceláriu na prácu z domu? Postačí aj malý priestor, no jasne vyhradený.

Dochádzanie do práce môže byť otravné, ale má svoj význam nielen z hľadiska potreby oddelenia pracovného prostredia od súkromného, ale i psychickej a fyzickej prípravy zamestnanca na nový pracovný deň. Ak si doma posuniete budík o hodinku neskôr, po „rozlepení” očí siahnete po notebooku a začnete hneď pracovať z postele, nijak vám to na produktivite nepridá. Práve naopak. 

Dbajte teda na to, aby boli vaše dni rozvrhnuté rovnako, ako by ste chodili do práce. Vstaňte z postele, umyte sa, oblečte si čisté šaty, dajte si raňajky a ideálne si ešte pred začatím pracovnej doby nájdite čas na malú prechádzku. Ak máte psíka, potešíte jeho i ostatných členov domácnosti. Ak nie, dôvod na trochu pohybu sa dá nájsť vždy. Zbehnite si po noviny, odprevaďte deti na autobus, kúpte čerstvé pečivo... Keď začnete pracovať až po chvíľke strávenej na čerstvom vzduchu, budete sa cítiť neporovnateľne sviežejšie.

Odborníci takisto odporúčajú zriadenie špeciálneho miesta na prácu. Že nemáte k dispozícii extra miestnosť? To vôbec nevadí! Stačí, že si zriadite kútik so stolom, kancelárskou stoličkou (na jej výbere si dajte skutočne záležať, ak o pár mesiacov nechcete trpieť nepríjemnými bolesťami), poličkou či zásuvkou na dôležité dokumenty a niekoľkými dekoráciami pre spríjemnenie prostredia. Takýto základ úplne stačí na to, aby ste podvedome zvýšili svoju produktivitu. Vedci totiž prišli na to, že pilnosť v práci ovplyvňuje už len spojenie jej výkonu s kanceláriou.

 

počítač na drevenom stole s črepníkovou rastlinou a dekoráciami na stene
Miesto na prácu nemusí byť veľké, mali by ste sa tam však cítiť dobre.

 

2. Aký je týždenný pracovný čas pre HO? Rovnaký ako pre prácu z kancelárie. Doma ho preto určite nepredlžujte, ale ani neskracujte.

Rozvrhnite si svoj pracovný čas. Stanovte si začiatok i koniec pracovného dňa a vymedzte si aj všetky prestávky – na kávu, obed, dokonca aj pár minút na balkóne. Napíšte si zoznam úloh, ktoré na daný deň máte a pokúste sa ich splniť. Počas pracovnej doby neodbiehajte vyložiť umývačku, naložiť oblečenie do práčky či povysávať byt. Nezabúdajte, že ste síce doma, ale pracujete. Domácim prácam sa bežne z kancelárie tiež nevenujete. Ak domácnosť v tomto čase zdieľate s inými členmi, upozornite ich na potrebu pokoja a sústredenia. Eliminujte čo najviac ruchov a stanovte si produktívne okienko, v ktorom sa toho pokúsite stihnúť čo najviac. Nikdy pracovnú dobu neprerušujte, napr. s myšlienkou: teraz si pozriem jeden diel seriálu a prácu dokončím večer. Rozbijete si tým pozornosť, produktivitu i harmonogram dňa. Rešpektujte 8 hodinový pracovný čas, ale myslite tiež na potrebu psychohygieny po práci.

 

žena vo svetri píše na papier, v pozadí je notes a šálka
Základom efektivity je precízne vytvorený časový rozvrh a plán práce.

 

3. Pracovný priestor potrebuje pracovnú kultúru

Upratané na stole = upratané v hlave. Do kancelárie musíte chodiť upravený/á, v čistom a slušnom oblečení. V práci je potrebné urobiť si raz za čas prestávku, pokecať so spolupracovníkmi, ale i odviesť nejaký výkon. V office nemávate nohy vyložené na stole, na kancelárskej stoličke vám netróni kopa špinavej bielizne. Na pracovisku nepijete alkohol, z budovy neodbiehate 20x denne. Myslite na to, i keď je vaším pracovným priestorom izba vedľa kuchyne. Je ľahké opustiť pravidlá, o to ťažšie ich však budete získavať späť.

 

BONUS! Naše tipy: 


Domáca kancelária v exteriéri môže byť riešením

Ako má človek pracovať z domu, keď vo vedľajšej izbe plačú deti, šteká pes, žmýka práčka či drnčí mixér? Skutočne, takéto prostredie nie je na prácu ideálne. Je ale potrebné si preto prenajímať miesto v coworkingu, platiť nemalé peniaze a denne dochádzať? Ak riešite, kam umiestniť pracovňu v dome, ktorý nemá dosť izieb, možno máme pre vás riešenie. Nemusíte hneď rušiť práčovňu či deti sťahovať do jednej detskej. Rozlohou vášho domu predsa možnosti nekončia. Počuli ste niekedy o kancelárii v drevenom záhradnom domčeku či štúdiu? Na trhu nájdete množstvo variantov tak, aby ste si mohli vybrať svoj dokonalý home office. Len si to predstavte. Pracovať z voňavej drevenej miestnosti s veľkými presklenými oknami, terasou a výhľadom do záhrady za každého počasia...

Ak zrovna nedisponujete rodinným domom, možno je čas zamyslieť sa nad kúpou malej záhradky. Okrem miesta na prácu tak razom získate skvelé miesto na trávenie víkendov či pestovanie vlastného ovocia, zeleniny a kvetov. Ako sa hovorí, win-win.
 

drevené záhradné štúdio Eric s presklenou prednou časťou
Záhradná kancelária je skvelým riešením pri nedostatku miesta.

 

Zmeňte pracovné prostredie aspoň na chvíľu, ideálne však pravidelne

Zmena je vždy dobrý nápad. Vie inšpirovať, motivovať, pomôcť pri preracovaní či v neschopnosti pohnúť sa ďalej v náročnej úlohe. Každý občas potrebuje zmeniť prostredie, je to prirodzené a pre produktivitu veľmi prospešné. Či už budete domácu kanceláriu z času na čas striedať s coworkingom, kaviarňou či lavičkou v parku, určite vám to prospeje. Ak hľadáte skutočne pokojné, tiché a inšpiratívne pracovné miesto, skúste pouvažovať o kúpe zrubovej chatyTakáto chata je nielen skvelým miestom na víkendy. Pokojne využite jej potenciál na prácu z domu, ale i terapeutické prechádzky v jej okolí po vypnutí obrazovky počítača.

 

muž pracujúci za notebookom hľadí cez veľké okno smerom do lesa
Zmena prostredia môže pomôcť predísť vyhoreniu.

 

Zhrnutie na záver

Práca z domu nemusí byť tragédiou. Za predpokladu, že:

  • ... sa na nej dohodnú obe strany pracovnej zmluvy.* 
  • … si pre ňu vyhradíte adekvátny priestor, čas i pravidlá.
  • … ju nebudete flákať, ale ani veľmi preháňať pracovné nasadenie.
  • … si raz za čas doprajete zmenu prostredia.


* takáto dohoda sa uskutočňuje na základe dodatku k pracovnej zmluve. Vzor, ako takýto dokument môže vyzerať, nájdete priamo tu:
 

Dodatok k pracovnej zmluve: home office – stiahnite si vzor zmluvy TU.

POZOR!: tento vzor slúži len na ilustráciu, nie je oficálnym dokumentom, za vyhotovenie konkrétneho dodatku zodpovedá poskytovateľ pracovnej zmluvy.


 

zdieľaj